Standardele impuse de Organizația Mondială a Sănătății admit o concentrație medie de 25 de micrograme/metru cub, aceasta situându-se în niște limite care nu amenință sănătatea. Media anuală înregistrată la Beijing este, însă, de 56, iar la Delhi de două ori mai mare – 153 de micrograme. Aceasta înseamnă că aerul are o calitate atât de precară încât poate afecta oamenii sănătoși și poate duce la agravarea bolilor deja existente.
În India se găsesc șase din cele mai poluate zece orașe ale lumii, dar autoritățile nu au elaborat un sistem de avertizare a locuitorilor relativ la calitatea aerului. Astfel, școlile își desfășoară programul normal, iar fabricile continuă să producă în același ritm care generează poluare într-un ritm foarte alert. „În primul rând, aici vorbim despre Delhi, unde, dacă ești neinformat și bogat, înseamnă că ești virtuos. Majoritatea oamenilor au mai multe mașini și vor scoate pe poartă a doua, a treia, a patra mașină – ori vor cumpăra una nouă, dacă este nevoie, pentru a respecta această regulă a virtuții”, a scris jurnalista Rajyasree Sen într-un articol pentru Mint. Nivelul poluării din Delhi a atins proporții alarmante, determinându-i pe unii jurați de la Înalta Curte din Delhi să compare orașul cu o cameră de gazare.
La Beijing, oamenii au fost sfătuiți să evite deplasările în afara locuinței, unitățile de învățământ au fost închise, iar unele șantiere și-au redus sau întrerupt temporar activitatea.Cu toate acestea, valul de smog toxic care a învăluit orașul este, în continuare extrem de persistent, iar condițiile meteo nu au permis circularea maselor de aer pentru ca poluarea să se poată dispersa.
În cele din urmă, autoritățile indiene au decis demararea unor proiecte și măsuri pentru a reuși să monitorizeze poluarea aerului, care face numeroase victime. Guvernul indian a cerut ajutorul companiei de tehnologie IBM pentru dezvoltarea unui sistem de colectare a datelor legate de poluarea aerului. Programul pilot va avea o fază inițială de trei luni, în care vor fi montați senzori în diferite locuri din oraș și se vor folosi sateliți, pentru depistarea principalelor surse producătoare de poluare, mai ales a celor provenite de la traficul autoturismelor și de la praf.